11111

DERS TANITIM BİLGİLERİ


ireu.ieu.edu.tr

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
Güz
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Devletler ve piyasalar arasındaki gerilimi belirler
  • Uluslararası Siyasal Ekonominin üç temel teorisini diğer eleştirel yaklaşımlarla birlikte karşılaştırır
  • Serbest ticareti korumacılıkla karşılaştırır
  • Mevcut uluslararası sistemi ve onun gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkilerini sorgular
  • Uluslararası finansın devletler ve diğer aktörleri nasıl etkilediğini belirler
  • Devletlerin ödeme dengelerinin, farklı yatırımların, döviz kurlarının ve özelleştirmenin cari ve yatırım hesaplarını nasıl etkilediğini inceler
  • Gelişmekte olan ülkeler tarafından uygulanan farklı iktisadi gelişme modellerini belirler
Ders Tanımı

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Uluslararası Siyasal Ekonomi Nedir? Required Reading: Balaam and Dillman, Chapter 1 Suggested Readings: Thomas Friedman, The Lexus and the Olive Tree Robert Gilpin, The Political Economy of International Relations, Chapter 1 (in course pack) Susan Strange, States and Markets: An Introduction to International Political Economy Pietra Rivoli, The Travels of a TShirt in the Global Economy: An Economist Examines Markets, Power and Politics of World Trade; Homework Assignment I (Due Class 3): Chicago'da düzenlenen NATO Zirvesi'ni (Mayıs 2012) özetlemek üzere raportör olarak atandığınızı düşünün.Zirve'de konuşulan konuları ve uluslararası siyasal ekonomi alanında dünya liderlerinin tartıştığı konuları bir sayfalık özet şeklinde yazın. ( 1 sayfa)
3 Merkantalizm ve İktisadi Milliyetçilik Required Reading: Balaam and Dillman, Chapter 3 Suggested Readings: Jacob Viner, “Power versus Plenty as Objectives of Foreign Policy in the Seventeenth and Eighteenth Centuries,” World Politics 1 (October 1948), pp. 129 (in course pack) Eric Helleiner, “Economic Nationalism as a Challenge to Economic Liberalism? Lessons From the 19th Century,” International Studies Quarterly (2002), 46, pp. 307329 (in course pack) Robert Reich, The Work of Nations Alexander Hamilton, “Report on Manufactures” (in course pack) Friedrich List, “The National System of Political Economy” (in course pack)
4 Liberal Uluslararası Politik Ekonomi Yaklaşımı Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 2 Benjamin Barber, Jihad vs. McWorld (in course pack) Samuel P. Huntington, “The Clash of Civilizations” (in course pack) Russell D. Robert, The Choice Suggested Readings: Thomas Friedman, The Lexus and the Olive Tree Friedrich A. Hayek, The Road to Serfdom Adam Smith, The Invisible Hand, Penguin Books Joseph Stiglitz, Globalization and Its Discontents Joseph Stiglitz, Making Globalization Work Daniel Yergin and Joseph Stanislaw, The Commanding Heights Robert L. Heilbroner, “The Wonderful World of Adam Smith” (in course pack) Robert L. Heilbroner, “The Gloomy Presentiments of Parson Malthus and David Ricardo” (in course pack) Robert L. Heilbroner, “The Heresies of John Maynard Keynes” (in course pack)
5 Liberal Uluslararası Politik Ekonomi Yaklaşımı Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 2 Benjamin Barber, Jihad vs. McWorld (in course pack) Samuel P. Huntington, “The Clash of Civilizations” (in course pack) Russell D. Robert, The Choice Suggested Readings: Thomas Friedman, The Lexus and the Olive Tree Friedrich A. Hayek, The Road to Serfdom Adam Smith, The Invisible Hand, Penguin Books Joseph Stiglitz, Globalization and Its Discontents Joseph Stiglitz, Making Globalization Work Daniel Yergin and Joseph Stanislaw, The Commanding Heights Robert L. Heilbroner, “The Wonderful World of Adam Smith” (in course pack) Robert L. Heilbroner, “The Gloomy Presentiments of Parson Malthus and David Ricardo” (in course pack) Robert L. Heilbroner, “The Heresies of John Maynard Keynes” (in course pack)
6 Marksizm /Yapısalcılık Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 4 Karl Marx and Friedrich Engels, The Communist Manifesto (in course pack) Suggested Readings: Benjamin Barber, Jihad vs. McWorld V.I. Lenin, Imperialism: The Highest Stage of Capitalism (in course pack) Karl Marx, Capital Georg Lukacs – Class Consciousness George Orwell, Animal Farm Robert L. Heilbroner, “The Inexorable System of Karl Marx” (in course pack) Antonio Gramsci, Selections from the Prison Notebooks Immanuel Wallerstein, “The Rise and Future Demise of the World Capitalist System: Concepts for Comparative Analysis”, Comparative Studies in Society and History, September 1974 (in course pack)
7 Uluslararası Politik Ekonomi üzerine Eleştirel Yaklaşımlar ve Çevre Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 5 Balaam and Dillman, Chapter 20 Gillian Youngs, “Feminist International Relations: A Contradiction in Terms? Or: Why Women and Gender are Essential to Understanding the World We Live in” (in course pack) E. F. Schumacher, “Buddhist Economics” (in course pack) Thomas Homer-Dixon, “On the Threshold: Environmental Changes as Causes of Acute Conflict,” International Security 16 (Fall 1991), pp. 76-116 Suggested Readings: Amartya Sen, Development as Freedom Mancur Olson, The Logic of Collective Action E.F. Schumacher, Small is Beautiful: Economics as if People Mattered J. Ann Tickner, “Gendering World Politics” Kevin Danaher et al., Building the Green Economy: Success Stories from the Grassroots Cynthia Enloe, Bananas, Beaches and Bases Barbara Ehrenreich and Arlie Russell Hochschild, Global Woman: Nannies, Maids, and Sex Workers in the New Economy Alexander Wendt, “Anarchy is What States Make of It: The Social Construction of Power Politics,” International Organization, 46 (Spring 1992), pp. 391-425 (in course pack) Gita Sen, “Gender, Markets and States: A Selective Review and Research Agenda”, World Development, 24, no. 5 (1996) Thomas L. Friedman, Hot, Flat and Crowded: Why We Need a Green Revolution and How it Can Renew America Al Gore, Our Choice Homework 2 (due class 8 after the Midterm Examination): Öğrendiğimiz 3 teoriyi seç ve sınıfta belirlenecek olan filmlerin bir tanesine eleştirel bir analizle uygula.
8 Arasınav
9 Uluslararası Ticaret Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 6 Ralph Nader, “Introduction: Free Trade and the Introduction of Democracy” (in course pack) Gary Hufbauer, “World Trade After Seattle” (in course pack) Suggested Readings: Ralph Nader et al, The Case Against Free Trade Joseph Stiglitz, Making Globalization Work
10 Film Gösterimi ( yeterli vakit olursa) "The Commanding Heights" Belgeseli
11 Uluslararası Finans Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 7 and 8 Barry Eichengreen, Chapter 4: The Bretton Woods System, pp. 93-135 (in course pack) Paul Krugman, “Dutch Tulips and Emerging Markets” (in Course Pack) Susan George, “The Debt Boomerang” (in Course Pack) Susan George, “How Much is $1 Trillion?” (in Course Pack) Dani Rodrik, “Goodbye Washington Consensus, Hello Washington Confusion?” Journal of Economic Literature, XLIV (December 2006), pp. 973-987 (in course pack) Robert Wade, “The First-World Debt Crisis of 2007-2010 in Global Perspective”, Challenge, July-August 2008, pp. 23-54 Suggested Readings: Joseph Stiglitz, Globalization and Its Discontents Kevin Danaher, 50 Years is Enough Benjamin Cohen, The Geography of Money Barry Eichengreen, Globalizing Capital: A History of the International Monetary System Charles Kindleberger, Manias, Panics and Crashes Joseph Stiglitz, Globalization and Its Discontents Peter L. Bernstein, Against the Gods Kevin Danaher, 50 Years is Enough Susan George and Fabrizio Sabelli, Faith and Credit: The World Bank’s Secular Empire M. A. Thomas, “Getting Debt Relief Right” (in Course Pack) Jeffrey Sachs, The End of Poverty: Economic Possibilities of Our Time Homework 3 (due class 11): Sınıfta dağıtılan tabloları kullanarak bir haftalığına yatırım yapılacak 5 para birimini seç. ( Bugünden itibaren)
12 İktisadi Gelişme Required Readings: Balaam and Dillman, Chapter 11 Ali H. Bayar, “The Developmental State and Economic Policy in Turkey”, Third World Quarterly, Vol. 17, No. 4, pp. 773785, 1996 (in Course Pack) Joseph Wong, “The Adaptive Developmental State in East Asia”, Journal of East Asia Studies 4 (2004), 345362 (in Course Pack) Paul Krugman, “The Myth of Asia’s Miracle,” Foreign Affairs 73.6 Nov/Dec 1994 (in Course Pack) Suggested Readings: Walt Whitman Rostow, The Stages of Economic Growth: A NonCommunist Manifesto, Cambridge University Pres, 1971 Immanuel Wallerstein, “The Rise and Future Demise of the World Capitalist System: Concepts for Comparative Analysis,” Comparative Studies in Society and History, Volume 16, Issue 4 (Sep. 1974), pp. 387415 (in Course Pack) Christobal Kay, “Why East Asia Overtook Latin America: Agrarian Reform, Industrialization and Development,” Third World Quarterly, Vol. 23, No 6, pp. 10731102, 2002 (in Course Pack) Muhammad Yunus, Banker to the Poor: MicroLending and the Battle Against World Poverty Hernando de Soto, The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else Tina Rosenberg, “That Taint of the Greased Palm”, New York Times Magazine (in course pack) HaJoon Chang, Bad Samaritans: The Myth of Free Trade and the Secret History of Capitalism
13 Sunumlar
14 Sunumlar
15 Final
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı Balaam, David N., and Bradford Dillman. Introduction to International Political Economy, 5th Edition. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, 2011. Marx, Karl and Friedrich Engels. The Communist Manifesto, Penguin Classics, 1967 (various Turkish versions of this book are available at your local bookstores under the name of “Komünist Parti Manifestosu”) Roberts, Russell D. The Choice: A Fable of Free Trade and Protectionism, Prentice Hall, 1994. (copies of this book will be available in photocopy format at Trio Bookstore or alternatively you can read the Turkish version Tercih) Course Pack – additional reading materials for the class (will be made available at several different photocopiers/bookstores around the University and on my homepage listed above) Most of the assigned readings can be found on my homepage at: http://homes.ieu.edu.tr/~ibagdadi/INT230
Önerilen Okumalar/Materyaller ACADEMIC HONESTY: Honesty and trust are the most fundamental pillars of learning and are necessary foundation for success and academic freedom in a university. Hence, any behavior that jeopardizes the learning environment by violating the rules of academic honesty will not be tolerated or condoned. Violations of academic honesty include but are not limited to: *Cheating or facilitating cheating *looking or attempting to look at another student's answers or allowing others to copy one's answers *copying other student’s in-class or take-home exam answers or letting others use take-home exam answers *using "cheat sheet", pre-programmed calculator if not allowed by the instructor *having someone else prepare the term project or homework or letting others use one’s homework/term project/paper *Assistance of another person in preparation of a term paper/homework/project if not allowed by the instructor *Taking an exam for another student *Purchasing term projects or homework or other assignments *Signing in place of another student using their name/signature/student id number *Plagiarism *Showing the work of another as one's own *Not properly citing an earlier own work *Submitting the same homework/paper/term project in one more one course if not allowed by the instructor *Inaccurately or inadequately citing sources including those from the Internet. Violations of academic honesty can result in disciplinary action, as stated in the "Student Disciplinary Rules and Regulation" of the University. http://www.ieu.edu.tr/en/bylaws/type/read/id/13 and http://kariyer.ieu.edu.tr/en/bylaws/type/read/id/81\ By enrolling in the University, each student is assumed to have read the rules and regulations regarding academic dishonesty, and lack of knowledge of this policy is not an acceptable defense.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
5
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
20
    Toplam
135

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Uluslararası İlişkiler ve AB Çalışmaları alanında edinilen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek X
2 Uluslararası İlişkiler ve AB Çalışmaları alanlarındaki kavram ve kuramları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, ilgili verileri toplayabilmek, yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, X
3 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen çok boyutlu sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek, X
4 Bölgesel ve küresel konuları/sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek X
5 Uluslararası İlişkiler ve AB Çalışmaları alanlarında edinilen bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek X
6 Uluslararası İlişkilerle ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek X
7 Küresel siyasette, yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri kapsayan kuramsal tartışmaları yorumlayabilmek, uluslararası sistemin temel dinamiklerindeki süreklilikler ve değişiklikleri tespit edebilmek X
8 Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt etmek ve ilişkileri değerlendirebilmek X
9 Uluslararası İlişkilere temel oluşturan diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, hukuk, ekonomi, sosyoloji, psikoloji, vs.) yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak X
10 Bir yabancı dili kullanarak uluslararası ilişkilerle ilgili bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) X
11 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek X
12 Uluslararası İlişkilerle ilgili veri toplama, yorumlama, yayma ve uygulama sürecinde ahlaki, sosyal ve bilimsel değerlere sahip olmak
13 Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal amaçları doğrultusunda geliştirebilmek X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 

İzmir Ekonomi Üniversitesi | Sakarya Caddesi No:156, 35330 Balçova - İZMİR Tel: +90 232 279 25 25 | webmaster@ieu.edu.tr | YBS 2010